Ontmoet collega's

Goed voorbereid naar school met autisme, interview met trainer en begeleider Manon

Manon is trainer en ambulant begeleider bij onder andere KAIRO, een onderwijs- behandelprogramma vanuit het Leo Kannerhuis, onderdeel van Youz. “Jongeren met autisme die net hun middelbare schooldiploma op zak hebben én jongeren die zijn uitgevallen op het MBO (of HBO) en weer terug naar school willen, bieden wij een uitgebreid behandel traject met trainingen en ambulante begeleiding. De jongeren volgen de trainingen in een groep waarin zij werken aan sociale- en studievaardigheden die belangrijk zijn bij het volgen van een opleiding.

”Vóórdat corona uitbrak was Manon met haar team al druk bezig na te gaan hoe het behandelaanbod meer gedigitaliseerd kon worden. “We willen namelijk zoveel mogelijk jongeren met autisme helpen en als je aanbod deels digitaal is, kan je efficiënter werken”. De uitdaging zit ‘m in hoe je de beste kwaliteit kunt blijven bieden wanneer je elkaar niet meer altijd fysiek ziet. Helemaal nu we te maken hebben met een periode waarbij mensen met autisme soms hun grip dreigen te verliezen op zaken als structuur en regelmaat.”

Goed voorbereid naar school met autisme

“Normaal gesproken werk ik op onze KAIRO locatie in Oosterbeek. We waren net gestart met een nieuwe groep jongeren die voor 3 maanden meerdere dagen per week bij ons komen voor behandel gerichte trainingen en individuele begeleiding op weg naar het MBO. De trainingen die wij geven zijn onder andere; psycho-educatie gericht op autisme, communicatieve en gespreksvaardigheden, assertiviteit, plannen en organiseren, samenwerken en daar waar nodig soms ook PMT. Als ze klaar zijn met het traject bij ons en op school beginnen blijven we ze monitoren.” KAIRO werkt nauw samen met meerdere onderwijsinstellingen in de regio. Op het RijnIJssel college biedt men ambulante begeleiding aan jongeren die bij KAIRO een traject hebben gevolgd. Soms zelfs net zolang totdat zij hun diploma hebben gehaald.

Digitaliseren: afstand durven nemen van locatie

“In de nazomer van 2019 ben ik opgeleid tot online behandelaar volgens de LOL-methodiek. Youz heeft in samenwerking met Study2Go een methode ontwikkeld, waardoor behandelaren met de juiste opleiding ook behandelingen in een online omgeving kunnen doen. Wij waren al een poosje bezig na te gaan hoe we nog meer jongeren met autisme konden begeleiden, zonder afbreuk te doen aan je kwaliteit. Wanneer je in een online omgeving werkt heb je geen last van de beperkingen van ruimte. Dat scheelt heel veel. Bovendien ben je beter in staat groepen samen te stellen op basis van hun behoeften. In een online omgeving heb je voor- en nadelen. Nadelen zijn bijvoorbeeld het wennen aan een andere techniek en het opmerken van kleine signalen die je beter doorhebt als je elkaar live ziet. Daarom vind ik het ook zo goed dat we als behandelaar worden opgeleid.”

Met z’n allen in een snelkookpan

“Tja, en toen kónden we onze jongeren ineens niet meer live helpen. De eisen die aan ons worden gesteld om de uitbraak van Corona te minimaliseren zorgden ervoor dat we zo snel mogelijk andere oplossingen moesten bedenken. Logischerwijs kom je dan uit bij het online voortzetten van je diensten. Wat we dan zien gebeuren is dat je met je team in een sneltreinvaart je methoden zo goed mogelijk probeert aan te passen naar een online omgeving. Het is schitterend om te zien hoe iedereen z’n schouders eronder zet en zich niet uit het veld laat slaan. Je ziet zelfs collega’s met een lichtelijke digifobie helemaal enthousiast worden van de mogelijkheden. We zorgen nu voor een “blended aanbod met meerdere trainingen” waarbij jongeren online hun huiswerk kunnen doen. Wij monitoren dat en één keer per week hebben we een online trainingsdag waar we bij elkaar komen in onze online omgeving en zetten we onze lol-methodiek in.

Verschillende ervaringen en hulp tijdens Coronatijd

“Veel collega’s blijven ook hun ambulante begeleiding voortzetten. De scholen zijn dicht, maar het leven gaat door. Zo ook huiswerk en gesprekken. Zo houden we de lijntjes zo kort mogelijk. De nieuwe methode kost onze collega’s wat meer energie: het is wennen, je hebt minder afwisseling, je kunt tijdens gesprekken minder makkelijk notities maken of mee tekenen (iets wat ik zelf graag doe). De gesprekken zijn vaak wat korter, maar wel intensiever, in die zin dat je via beeldbellen echt op elkaar gefocussed bent. Ook zie ik positieve veranderingen: jongeren (of collega’s) met belangst zijn daar sneller vanaf, omdat het ineens een nieuwe realiteit is. Ook tussendoor heb je veel meer contact. Het blijft wel zoeken naar de juiste werkvormen, bijvoorbeeld bij een training als assertiviteit. We zijn gewend dit live te doen met allerlei actieve werkvormen, dat is nu dus wat meer zoeken maar wel een leuke uitdaging.

Duidelijkheid en structuur bij autisme, juist in Coronatijd

“Sommigen jongeren met autisme zijn nu sneller overprikkeld, hebben een korter lontje, zijn banger, of hebben nog meer behoefte aan duidelijkheid en hebben meer vragen. We zien dat jongeren het jammer vinden dat ze elkaar niet meer live zien tijdens de groepsbehandelingen, maar zijn heel blij dat we een alternatief hebben . Juist voor mensen met autisme is het soms lastig om ineens over te schakelen. Hun structuur dreigt weg te vallen. Wij proberen dat zoveel mogelijk te ondervangen door bijvoorbeeld tijdsslots voor ze te maken: zo laat is het tijd voor je huiswerk, zo laat komen we bij elkaar.”

Tips voor iedereen met autisme tijdens Corona

Niet alleen voor jongeren, maar voor iedereen met autisme hebben we de volgende tips:

  • Zorg dat je zoveel mogelijk structuur probeert aan te brengen in je dag. Maak een vast ritme met pauzemomenten, eetmomenten etc. Zet je wekker.
  • Zorg voor voldoende afleiding. Als je het niet te spannend vindt en de situatie laat het toe, plan dan een momentje in voor een blokje om.
  • Probeer contact te houden met mensen en maak het bespreekbaar. Bel ze, al dan niet via beeldbellen.
  • Durf hulp te vragen als je er even niet uitkomt. Maak bijvoorbeeld samen een weekplanning.
  • Heb je een hobby? Dan kun je daar nu lekker veel aandacht aan besteden. Als je geen hobby hebt, ga eens na wat je leuk vindt en eerder niet aan toe kwam.
  • Daag jezelf een beetje uit voor zover het goed voor je voelt: ga (thuis) even sporten, doe samen een work-out terwijl je met diegene aan het beeldbellen bent.
  • Om te voorkomen dat je niet overspoeld raakt met informatie is het slim om niet de hele dag het nieuws bij te houden. Plan daar ook een vast momentje voor in en houd je daaraan.