Ontmoet collega's

Orthopedagoog Inger-Elze ziet haar patiënten alleen online

Orthopedagoog Inger-Elze de Langen behandelt onder anderen jongeren met de diagnose autisme, ADHD en angst- en stemmingsproblematiek en hun ouders. Haar expertise is autisme in combinatie met andere diagnoses. Meestal verzorgt zij groepsbehandelingen en soms individuele. Inger-Elzes uitvalsbasis? Een locatie waar je niet snel komt met bus of tram, maar wel met een internetverbinding en een linkje: Youz online. Ze behandelt alleen nog maar online en zou niet meer zo snel terug willen naar een fysieke behandellocatie.

"Mijn omgeving is online. En dat is voor mij heel normaal. Je hebt bij Youz online een behandelruimte en een bibliotheek. M’n koffie moet ik wel zelf zetten. Dat doe ik thuis of op kantoor in Rotterdam. Ik zie mijn cliënten nooit face-to-face. Ja, volgende week dinsdag voor het eerst sinds een paar jaar. Maar dat is omdat er meerdere partijen betrokken zijn: het wijkteam, de ouders. Het was eigenlijk alleen het wijkteam dat de sessie liever face-to-face wilde, anders hadden we ook deze online laten plaatsvinden."

Online klik met je cliënten

Een van de behandelingen die Inger-Elze verzorgt is cognitieve gedragstherapie voor jongeren met stemmingsproblematiek. “Onze behandelingen moeten natuurlijk geschikt zijn voor een online omgeving. Bij Youz is er een project team dat in samenwerking met zorgpad-experts bestaande behandelingen geschikt maakt voor interactieve online sessies. Bij de behandeling voor stemmingsproblematiek is er een module samengesteld op basis van behandelingen die we onder andere bij depressie toepassen. Wat je ziet is dat er geen papier meer nodig is, huiswerk in dezelfde omgeving te vinden is als waar de behandeling plaatsvindt én dat je eigenlijk veel meer verschillende mogelijkheden hebt om de interactie aan te gaan. De behandeling bij stemmingsproblematiek doe ik nu nog individueel, omdat deze nog niet zo lang geleden geschikt is gemaakt voor de online omgeving. Ik wil kijken wat de individuele effecten zijn, voordat we overstappen op de groepsbehandeling. De somberheid neemt nooit direct af, maar ik zie nu al een stukje bewustwording van het feit dat iemand zich bijvoorbeeld niet de hele dag slecht voelt. Ik moet zeggen dat ik een fijne klik heb met mijn cliënten, dus dat gaat erg goed en vind ik heel belangrijk. Je zit met elkaar in een nieuwe omgeving, dus het is zaak dat je ze prettig laat voelen. Ik werk graag met menselijke termen en probeer vakjargon zoveel mogelijk te mijden. Als je als behandelaar eerlijk bent over jezelf en laat zien dat je gewoon mensen bent onder elkaar, dan ontstaat er vanzelf een dynamiek waarin cliënten ook steeds opener worden. Wat je in de spreekkamer kan, kan je ook online. Ik hoor mezelf nog zeggen ”ik weet niet of dat iets voor mij is, zo’n online behandelomgeving.” Maar daar ben ik op teruggekomen. Sterker nog: ik zou ook een stukje diagnostiek online willen doen."

Samenwerken met kliniek

"Doordat je in zo’n online omgeving werkt, zie je hele handige samenwerkingsverbanden ontstaan. Ik denk bijvoorbeeld aan een jongen die in een kliniek is opgenomen. De behandeling vindt plaats bij mij. Deze jongen hoeft (en kan) de deur niet uit, niemand hoeft te verplaatsen en ik sta los van de omgeving van de kliniek. Dat geeft een mooie wisselwerking: ik geef de opdracht om bijvoorbeeld aan de slag te gaan met zijn dagstructuur en hij pakt dat samen met zijn begeleiding in de kliniek op. Cliënten hebben steeds meer door dat een behandeling in een online omgeving even goed werkt. Per doelgroep verschilt dat. Over de doelgroep met stemmingsproblematiek durf ik natuurlijk nog niet zoveel te zeggen, maar zéker bij jongeren en kinderen met autisme kan ik beter aansluiten bij de huidige belevingswereld en daardoor zijn deze kinderen/jongeren soms beter bereikbaar als het om digitale behandeling gaat. Kinderen en jongeren die iedere week compleet uitgeput de behandelkamer uitliepen hebben nu geen last meer van de prikkels van het reizen, de wachtkamer, het plannen en de mensen. Ze houden energie over. Moeders met drie kinderen, die het bijna niet konden bolwerken naar onze locatie te komen, volgen nu rustig vanuit huis een psycho-educatietraining over de problematiek van hun kind. Dat heeft direct invloed op hoe men thuis met elkaar omgaat en dat komt vaak ten goede van de sfeer".

Digitale mindset

"Mijn cliënten kunnen behoorlijk vergeetachtig zijn. Er is geen sprake van onwil, maar vaak merk je dat de negatieve gevoelens hun geheugen overheersen. Als je iemand in het kader van de behandeling vraagt hoe hij of zij zich van de week voelde, dan is dat te lang geleden om er nog een juist antwoord op te geven. In de beleving van mijn cliënten hebben ze bijvoorbeeld een week achter de rug waarin ze zich alleen maar slecht hebben gevoeld. Echter, als je op regelmatige basis je cliënten laat registeren hoe ze zich voelen, dan zie je dat er ook blije momenten zijn. Op deze manier kun je heel goed herleiden welke situatie ervoor zorgt dat iemand zich naar voelt of juist heel goed. Ik geef mijn cliënten dan ook de opdracht op dagelijkse basis hun telefoon erbij te pakken en even weer te geven hoe ze zich voelen. Ze gebruiken hiervoor een handig appje. Tijdens de behandelingen pakken we dat overzicht er dan samen bij. Afgelopen week was er een meisje dat zich goed voelde en ineens heel erg naar. Wat voorheen onverklaarbaar zou zijn was nu in kaart gebracht: ze had een slecht cijfer gekregen op school."

Wat Inger-Elze een mooie stap zou vinden voor de toekomst is dat je online ook outreachend te werk kunt gaan. Dus op het moment dat een cliënt in een nare of angstige situatie zit dat we precies op dat moment met de behandeling aan de slag kunnen. “Wij worden dan het oortje dat je influistert welke stappen je moet zetten om je rustig en prettig te voelen.”