Nieuws

Nieuws van Youz

03 oktober 2019

Regulier-Beeld+Virtual+Reality+Experience+VR-lespakket+Cyberpesten.jpg

Het VR-lespakket Cyberpesten, dat dit voorjaar werd gelanceerd om de bewustwording bij jongeren over de impact van cyberpesten te vergroten, is een groot succes. Het lespakket 'Doe iets!' en de bijbehorende VR-brillen zijn inmiddels tot ver in 2020 gereserveerd. De interesse kwam niet alleen van scholen, maar ook van ouders, politieregio's, GGD-organisaties, universiteiten en zelfs het buitenland. Uit de reacties van docenten bleek hoe zeer het onderwerp cyberpesten speelt onder jongeren en dat scholen op zoek zijn naar oplossingen.

Op 6 mei zijn de eerste 60 brillen daadwerkelijk in gebruik genomen. Al deze brillen zijn voorzien van een door EastboundVR speciaal ontwikkelde kiosk-modus, die er voor zorgt dat de Oculus Go brillen alleen nog de VR-video kunnen afspelen en automatisch starten en stoppen wanneer de bril wordt op- of afgezet. Dit maakt het lespakket erg gebruiksvriendelijk voor docenten en leerlingen. De koffers zijn verder voorzien van een instructieblad en opladers.

Virtual Reality-film

De Virtual Reality-film, geregisseerd door Hugo Metsers, brengt de pestervaring heel dicht bij de leerlingen, waardoor ze heel goed kunnen invoelen wat online pesten met je doet. Zo worden leerlingen eerder aangespoord om verdediger te worden en geen meeloper, als het om cyberpesten gaat. Uit onderzoek blijkt dat 21 procent van de tieners tussen de 12 en 17 jaar oud wel eens online is gepest. Het aantal blijft groeien door de snel digitaliserende samenleving waarin jongeren 24/7 bereikbaar zijn. Aandacht voor de impact van cyberpesten is daarom cruciaal!

Lees meer over het lespakket of bestel én reserveer de VR-brillen direct.

Initiatiefnemers

Het lespakket is ontwikkeld op initiatief van Motiv ICT Security en de gemeente Amsterdam én in samenwerking met Stichting Shoot, VeiligheidNL, de gemeente Drechtsteden, het Mediacollege Amsterdam & het Practoraat Het Nieuwe Kijken, het kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam en TNO.

Romy Hoogeveen, behandelaar digi poli jeugd en beleidsmedewerker innovatie bij Youz, heeft deze werkgroep geadviseerd over het bereiken van de doelgroep jongeren en meegedacht over de inhoud van de film. 'Door het laten ervaren van cyberpesten via VR, neem je de jongere mee in hoe het voelt om online gepest te worden. Iets waar jongeren zelf nog niet altijd even goed toe in staat zijn.' Romy vertelde eerder bij Editie NL op RTL4 over de film. (bekijk het fragment).