Nieuws

Nieuws van Youz

26 juli 2021

Mandy+Segers+200+x+200.jpg

De Banjaard is altijd op zoek naar nieuwe methodes of interventies om kinderen op een leuke manier kwalitatief te behandelen. De Tovertafel nodigt kinderen uit om iets meer van zichzelf te laten zien en de afdeling is enthousiast over het gebruik ervan.  

Oorspronkelijk werd de Tovertafel bedacht voor ouderen met dementie, maar sinds twee jaar wordt de Tovertafel ook ingezet voor kinderen in het speciaal onderwijs en zorg. Bij Youz zetten we de Tovertafel vooral in als vorm van groepstherapie bij (jonge) kinderen met LVB in combinatie met psychiatrische problemen. Youz is één van de eerste ggz-instellingen die de tafel inzet en Mandy Segers doet onderzoek naar de effectiviteit ervan.

Mandy, inmiddels afgestudeerd in Biomedische Wetenschappen met de specialisaties Neurowetenschappen en Science in Society, startte vorig jaar februari bij De Banjaard in Den Haag, met als doel de effectiviteit van de Tovertafel te onderzoeken voor haar afstudeeronderzoek. Corona zette echter een streep door haar oorspronkelijke plan omdat groepstherapieën niet mochten doorgaan, daarom koos Mandy voor het maken van een implementatie studie. “De Tovertafel wordt bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand ingezet tijdens hun groepstherapie,” vertelt Mandy. “Het is een kastje dat aan het plafond wordt gehangen boven een tafel. Door middel van een beamer, een luidspreker en een processor worden interactieve spellen op tafel geprojecteerd. Het spel stimuleert de zintuigen en kinderen worden uitgedaagd te bewegen.”

Om zoveel mogelijk data te verzamelen heeft Mandy de afgelopen maanden kindertherapeuten ondervraagd om erachter te komen waarom ze wel of niet de Tovertafel gebruiken. Daarnaast is ze bij therapiesessies mét en zonder Tovertafel geweest om te achterhalen of er een verschil is tussen die sessies. Mandy: “De vragen die ik mijzelf bijvoorbeeld stelde: is er bij de kinderen een verschil in gedrag of effect merkbaar? Hebben kinderen méér plezier als de Tovertafel wordt gebruikt of maakt dat niet uit? Ik heb observaties gedaan en vragenlijsten laten invullen. Wat het moeilijk maakt is dat de doelgroep niet heel therapietrouw is, vaak worden er sessies gemist en ook is het voor deze kinderen vaak lastig om hun eigen gedrag te beoordelen en hun ervaringen te beschrijven. Op 31 juli stopt mijn onderzoek en dan schrijf ik een artikel over mijn ervaringen.”

‘Breed inzetbaar’

“De Tovertafel is breed inzetbaar, maar ik durf niet te stellen dat het voor de doelgroep werkt omdat er nog geen effectiviteitsstudie is geweest. Wat ik tijdens mijn observaties heb ik gezien is dat het bij sommige kinderen moeilijk is een gesprek te starten omdat zij moeite hebben om taal te verwerken. Als zij met de Tovertafel bezig zijn, lijken ze daarmee minder moeite te hebben. Een mooi voorbeeld: ik was aanwezig bij een groepssessie met daarin een meisje dat vrijwel niets zei en veel stil zat. De geprojecteerde spellen zorgden ervoor dat zij vrijer ging bewegen en plezier had. De Tovertafel maakt therapie leuker. En dat wij deze innovatie onderzoeken voor onze doelgroep past ook nog eens goed bij de doelstelling om in 2022 het TOPGGz-keurmerk te behalen.”

Het onderzoek naar de effecten van de Tovertafel gebeurt in samenwerking met Tover, waar de Tovertafel een product van is.